I en avlägsen tid kom elegans främst från klädkoden, vilket vi kan se i en av de bästa serierna som representerar Englands högklassiga samhälle; Brigderton!
Vi analyserade skådespelarnas kläder och särskilt korsetten.
Men det är inte allt, för fans av serien avslöjar vi flera saker om: lanseringen av säsong 2, framtida karaktärer, rykten och många andra hemligheter som ännu inte är kända för allmänheten.
Nu sätter vi igång!
The Bridgerton Chronicle
The Bridgerton Chronicle är en serie baserad på de bästsäljande böckerna av Julia Quinn som berättar historien om åtta barn från syskonen Bridgerton som söker kärlek i Londons högklassiga samhälle.
Den första säsongen av denna amerikanska serie skapad av Chris Van Duden och producerad av Shonda Rhimes, sändes den 25 december 2020 på den populära plattformen Netflix, som tillhör den kreativa industrin.
Historien om de två familjerna, Bridgertons och Featheringtons, börjar på 1800-talet.
Under English regency I 1800-talets aristokratiska London var unga flickor från goda familjer tvungna att göra övergången från jungfru till hustru. För att göra detta fanns det inget bättre än att hoppas på att hitta kärleken.
Daphne, en av Bridgerton-döttrarna som drottning Charlotte föredrog, träffade hertigen av Hastings. Hertigen Simon Basset är en mycket elegant man som, liksom Daphne, inte vill gifta sig med någon som familjerna valt ut.
Det resulterar i att de båda, som har samma syn på äkta kärlek, bestämmer sig för att tillsammans låtsas vara ett par. Tack vare detta falska förhållande får de den tid de vill ha för att hitta en riktig friare. Men en detalj destabiliserar deras perfekt genomförda plan: den sanna kärleken mellan Daphne och hertigen av Hastings.
I den här serien kan vi beundra den elegans som männen och kvinnorna på den tiden hade i sitt sätt att klä sig.
Från prinsessklänningar med bearbetade spetsar till vackra korsetter som ger en otrolig siluett, eller till passande kostymer som ger män en rak och charmig hållning.
I denna klädkod i bilden av den berömda London-eran, corset har en mycket viktig plats. Denna typ av plagg är mer än bara ett midjeband som gör att kvinnor kan få en smal midja. Den blev en symbol för elegans och speglade bärarens sociala status.
Bridgerton-korsett
I början av 1500-talet skulpterades kvinnors kroppar med hjälp av ett styvt underkläde. Vi talar faktiskt om den berömda korsetten, som syftade till att forma figuren och minska midjan med hjälp av snören på baksidan av plagget.
Den här speciella midjebandvagnen blev dessutom ett måste på 1900-talet och av goda skäl, eftersom den här valbenskroppen med en styv ram blev den nya symbolen som representerade elegans och rikedom hos överklassens borgerliga kvinnor.
Som ett resultat av de åtta avsnitten i serien The Bridgerton Chronicle Vi kan beundra all skönhet hos de viktorianska korsetterna.
Sanningen om Bridgerton-korsetter
I öppningsscenen i det ångande dramat ”Bridgerton” klär sig Prudence Featherington, en av de valbara döttrarna till bergsbestigaren Lady Featherington, för att bli presenterad för Englands drottning.
Prudence böjer sig dubbel, andfådd, när en piga stramar snörena på hennes korsett.
”
Jag kunde pressa min midja till storleken av en och en halv apelsin när jag var i Prudence’s ålder”, säger Lady Featherington.
Det är tyvärr så att den här typen av prat från manusförfattare ger korsetten ett dåligt rykte. Många filmer, både historiska och fantasyfilmer, har en liknande scen.
Vi kan börja med Scarlett O’Hara, i Gone with the Wind, som klamrar sig fast vid en sängstolpe när pigan snörar hennes korsett.
Sedan, Elizabeth Swann i Pirates of the Caribbean som ser ut som om hon inte kan andas när hennes korsett serveras.
Då Emma Watson, som spelar Belle i den nyinspelade versionen av Skönheten och odjuret Disneys Skönheten och odjuret , säger att hennes karaktär är för självständig för att bära korsett.
Ingen av de karaktärer som lider av smärta har kontroll över sitt eget liv; i varje scen talar en auktoritetsperson (Prudence’s mamma, Elizabeth’s far, Scarlett’s piga) om för dem vad de ska göra.
Alden O’Brien är intendent för kostymer och textilier vid Daughters of the American Revolution Museum i Washington, DC
Han säger: ”Att ha en scen där de säger: ”stramare, stramare” är uppenbarligen ett substitut för de begränsade rollerna för kvinnor i samhället.”
Problemet är att nästan alla dessa representationer är överdrivna eller helt enkelt felaktiga. Det betyder inte att ”Bridgerton”-ledaren Shonda Rhimes hade fel i sin skildring av kvinnors rättigheter i början av under Regency 19th century-eran, eftersom de verkligen var hårt begränsade, men det var inte deras underkläder som var skyldiga.
Kass McGann, klädhistoriker och konsult till museer, TV-program och teaterproduktioner runt om i världen, förklarar i ett mejl ”Det handlar mindre om korsetten och mer om scenens psykologi &.nbsp;
Under fyra århundraden av otaliga modeskiftningar har kvinnors underkläder varierat mycket i namn, stil och form. Men för dem vars förståelse av kostymdramatik endast kommer från serier och filmer som Bridgerton, är dessa olika plagg felaktigt grupperade tillsammans som korsetter.
Det är viktigt att veta att korsetten helt enkelt är ett strukturerat underklädesplagg för en kvinnas överkropp, förklarar Hilary Davidson, modehistoriker och författare till Dress in the Age of Jane.
Den De första korsetterna dök upp på 1500-talet som ett svar på utvecklingen av kvinnomode, som var mer stelt och geometriskt.
Korsetten, som är utformad med valben, vass eller ibland trä, formar kvinnors kroppar i inverterad konform som alltid har varit på modet.
Vissa människor använde kuddar eller band för att ge sig själva en bredare form under midjan, vilket i sin tur gjorde midjan smalare. Den här formen bestod mer eller mindre ända fram till regenten i början av 1800-talet, då det förekom ”alla möjliga uppfinningar, förändringar och störningar” i modet, säger Davidson.
Under denna 20-årsperiod hade kvinnorna ett val: de kunde bära korsetter, strukturerade plagg av valben som närmast liknade dagens utformning av ett korsett, eller mycket mjuka, vadderade men ändå stödjande underkläder som låg någonstans däremellan.
O’Brien säger att Regency period corsets var gjorda av mjuk bomull med en styvare bomullssnodd som stöd, och ibland kanaler i ryggen för utbening, och en slits i framsidan för ett metall eller trästöd som kallas busc.
Men från början var dessa underkläder bara vanliga kläder, säger Davidson. Kvinnor hade ett brett utbud av valmöjligheter, precis som kvinnor i dag har en rad olika alternativ, från sportbehåar till Wonderbra.
De som bara hängde runt i hemmet bar sina bekvämare korsetter, medan andra som skulle gå på balen kanske bar något tajtare som gav en vackrare linje.
Men kvinnor som arbetade bar någon form av snörning och stödplagg som detta, vilket motsäger idén om att en korsett omedelbart skulle orsaka svimning. För Davidson är myten om att kvinnor gick runt i obekväma kläder som de inte kunde ta av sig på grund av patriarkatet verkligen irriterande.
Hon säger: ”Och de stod ut med det i 400 år? Kvinnor är inte så dumma.”
Dessa kläder var bekväma, tillägger Davidson, inte bara enligt tidens standard utan även enligt dagens moderna standard. De
allra flesta av dem började bära någon form av korsett som unga flickor, så de var vana vid det som vuxna.
O’Brien håller med: ”Att ha något som går längre in i bröstet… Jag skulle verkligen vilja ha det, eftersom det skulle fördela stödet bättre.
”
Under den viktorianska eran, efter Bridgerton, hade korsetter utvecklats till en timglasform ⌛️ den form som många föreställer sig när de tänker på en obekväm, organpressande och kroppsformande korsett.
Men återigen, moderna uppfattningar om det förflutna formar vår uppfattning om dessa underkläder. Davidson säger att kjolarna var större under den här perioden eftersom desto bredare kjol, desto mindre midja.
Museer visar ofta korsetter i sina samlingar på skyltdockor som om kanterna möttes.
I verkligheten skulle de förmodligen ha burits med kanterna en tum eller två isär, eller till och med lösare, om en kvinna hade valt det.
McGann menar att en av anledningarna till att korsetter förknippas med smärta är att skådespelerskor pratar om sitt obehag när de bär en obekväm korsett för en roll.
”I många fall är korsetter inte gjorda för skådespelerskan, utan en korsett i hennes allmänna storlek används av bekvämlighetsskäl”, förklarar McGann.
”Det betyder att de bär korsetter som inte passar ordentligt, och när de snörs ordentligt kan det göra ont!”
Så, under Regency och andra tider, drog kvinnor åt snörena i sina korsetter mer än vad som var bekvämt eller bara för att uppnå en smalare midja?
Säkerligen gjorde vissa det, när de hade någon att imponera på, som i scenen i filmen Agone with the wind som var en ung ensamstående kvinna som försökte göra intryck.
I Bridgerton verkar den sociala aktivisten Lady Featheringtons insisterande på att hennes döttrar ska ha smal midja också logiskt. Förutom att under regenttiden, när klänningarna föll från bysten, vad är då poängen med att ha en smal midja?
”Idén om snörning är helt onödig och irrelevant för modet”, säger Davidson.
”Det finns inte en chans att den periodiska korsetten krymper hennes midja, och den försöker inte heller”, tillägger O’Brien.
Det är ett annat problem med Bridgertons val av underkläder: Korsetter från den tidiga perioden var inte utformade för att skapa den urringning som en modern publik finner attraktiv, utan snarare för att lyfta och separera brösten som två runda klot.
Hon tycker att Bridgertons korsetter är för platta framtill. I en intervju med Vogue förklarade Bridgertons kostymdesigner, Ellen Mirojnick, sin filosofi om seriens kläder:
”Den här serien är sexig, rolig och mycket mer tillgänglig än ett genomsnittligt, nyktert periodiskt drama, och det är viktigt att öppna upp halsringningen på en korsett för att återspegla det.”
Bridgerton har dock rätt om kvinnornas status i början av 1800-talet. Äktenskap var ett av de enda alternativen för kvinnor som inte ville leva med sin partner resten av livet, så seriens betoning på att skapa bra matchningar i äktenskapet är fortfarande sann.
När kvinnan väl gifte sig blev hon juridiskt sett makens egendom. Hon kunde inte skriva kontrakt eller göra ett testamente utan sin mans samtycke.
I mitten av 1800-talet hade kvinnor gjort betydande framsteg genom att kunna äga egendom eller få en skilsmässa. Det var dock inte förrän 1918 i England och 1920 i USA som vissa kvinnor fick rösta.
Ungefär samtidigt började korsetter falla ur modet och många författare såg en koppling mellan korsettens avskaffande och kvinnornas frigörelse.
O’Brien säger att den slutsatsen inte håller när man ser tillbaka nu. ”Det finns alla dessa författare som säger: ’Åh, vi är så mycket mer frigjorda än de hemska, hycklande, förtryckta viktorianerna, och vi har kastat av oss korsetten.”
Ja, jag är ledsen, men om du tittar på shapewear på 1920-talet så gör de exakt samma sak, vilket är att använda underkläder.för att skapa den nuvarande modeformen, vilket på det brinnande tjugotalet innebar att man använde elastiska midjeband och bystbindare för att helt dra åt kvinnans naturliga form.
Samhället kommer alltid att ha ett kroppsideal som kommer att vara omöjligt för många kvinnor att uppnå, och varje kvinna kommer att välja hur långt hon vill gå i sin strävan efter det idealet.Det kommer alltid att finnas några få som kommer att driva det idealet till det yttersta, även om det innebär att de riskerar sina egna liv.
O’Brien och Davidson hoppas att människor ska sluta se korsetter som patriarkatets förtryckande verktyg eller som smärtsamma påminnelser om kvinnors besatthet av mode.
Vi låter ryktenas nycker påverka oss, i stället för att välja att uppleva oss själva och vara moderiktiga!
För övrigt är det lika förtryckande att bära en korsett som att bära en behå. Men ingen tvingar kvinnor att bära bh idag?
Du måste ställa dig själv de rätta frågorna, med tanke på all den skönhet som bärande av en korsett ger!
Det är faktiskt lättare att se det som konstigt, ovanligt och från det förflutna än att se det i dess rätta värde, en ny generation av kläder, elegant och trendigt.
Det är äventyr allt som en klädstil som gör att du kan förfina eller inte förfina din siluett till den dimension som du gillar mest.
Du kan uttrycka din personlighet, din charm genom att vara väldigt elegant när du vet vad man ska ha för kläder med korsett !
The Bridgerton Chronicle ”season 2”
Den första säsongen av dramaserien Bridgerton, som anses vara en av Netflix bästa rekommendationer, är för närvarande nominerad till Emmy 2021 i tre huvudkategorier:
- Bästa drama
- Bästa skådespelare ( Regé-Jean Page )
- Regissör för en dramaserie ( Julie Anne Robinson )
Om du är ett fan av de åtta Bridgerton-romanerna av den bästsäljande författaren Julia Quinn, är det troligt att du redan vet vad som kommer att hända med Featheringtonsoch Bridgerton när den andra säsongen är tillgänglig.
Men för alla de som fortfarande inte har läst böckerna eller bara är nyfikna på att se vad Shonda kommer att göra med nästa avsnitt kan ni fortsätta att bläddra igenom den här artikeln för mer information om säsong 2.
När släpps Bridgerton säsong 2 på Netflix?
Bridgerton säsong 2 är planerad att sändas 2022. Det finns ännu inget specifikt datum, vilket gör att fansen får vänta på mer information om denna berömda utgåva.
När det gäller, avslöjar vi i videon nedan de första bilderna av säsong 2.
Detta är på Instagram, att Netflix officiellt meddelar att den andra delen kommer att släppas. En specialutgåva av Lady Whistledown’s Society Paper släpptes också och informerade läsarna om att Bridgerton-folket skulle återvända till produktionen våren 2021, den här gången med fokus på Anthony (Jonathan Bailey).
Bridgerton säsong 2 rollbesättning
Först måste vi berätta en hemsk nyhet, även om de allra flesta av er redan vet det, men Duke of Hastings spelad av Regé-Jean Page kommer inte att vara med i säsong 2.
Lady Whistledown meddelade nyligen att Daphne spelad av Phoebe Dynevor, kommer faktiskt att vara med i serien, trots att Simon tar farväl för tillfället.
Så varför lämnar Regé-Jean Page serien?
Enligt skådespelaren själv var detta en del av hans karaktärs plan när han först skrev på.
”Det handlar om en säsong. Den kommer att ha en början, en mitt och ett slut”, sa han till Variety och tillade att han gillade upplägget eftersom det ”kändes som en begränsad serie”.
Därefter fortsätter han med att säga: ”Jag är bara glad för Bridgerton när den fortsätter att åka sitt ångvältståg och erövra världen. Men det hjälper också att avsluta dessa bågar och göra landningen.”
De medverkande i säsong 2
Den goda nyheten är att vi förväntar oss att se följande medverkande i den nya säsongen:
- Nicola Coughlan som Penelope Featherington
- Jonathan Bailey som Anthony Bridgerton
- Luke Newton som Colin Bridgerton
- Claudia Jessie som Eloise Bridgerton
- Luke Thompson – Benedict Bridgerton
- Ruth Gemmell – Lady Violet Bridgerton
- Polly Walker som Lady Portia Featherington
- Adjoa Andoh som Lady Danbury
- Golda Rosheuvel som drottning Charlotte
- Ruby Barker som Marina Thompson
- Jessica Madsen som Cressida Cowper
Den 15 februari meddelade Netflix att Simone Ashley anslöt sig till rollistan som Kate Sharma, en smart men mycket egensinnig ung kvinna som är kär i Anthony.
Vi vet också att Charithra Chandran kommer att spela Edwina Sharma och Rupert Young kommer att spela Jack, en ny karaktär som inte finns med i böckerna.
I april bekräftade Deadline att ytterligare två personer tillkommer i serien: Shelley Conn och Calam Lynch.
Är det några spoilers om den andra säsongen?
Om du är ett fan av Julia Quinns romaner har du antagligen förstått betydelsen av det lilla biet i slutet av finalen av säsong 1!
I den andra boken av Julia, the Viscount Who Loved Me, blir Anthony Vicount Bridgerton när hans far plötsligt dör av ett bistick. Under
resten av romanen blir bina en viktig del av berättelsen eftersom Anthonys kärleksintresse Kate blir stucken i sin tur senare i boken.
Nu är det bekräftat att serien kommer att fortsätta att följa romanerna. Den andra säsongen kommer att fokusera mycket mer på Anthonys sökande efter kärlek än på Simon och Daphnes liv.
För att avsluta med goda nyheter: de åtta kärleksromaner som fokuserar på varje karaktärs resa för att hitta kärleken kommer så småningom att få en egen säsong på Netflix!