Av alla typer av kläder som finns har korsetten en lång och otrolig historia.
Finn reda på allt om dess utveckling, från antiken till idag och under vilka omständigheter den bars.
Korsettens utseende
Korsetten började användas vid det spanska hovet på 1500-talet, och bars snart av adliga kvinnor vid andra europeiska hovar. Denna typ av underklädesplagg, som bars på kroppen, gav kvinnorna en bild av upprätthet och själsfasthet. Korsetten var på den tiden förbehållen kvinnor i det höga samhället.
Nuförtiden har kvinnor tusen andra anledningar till att vilja bära korsett.
Hur kunde ett underklädesplagg som ursprungligen reducerade höfterna och skulpterade midjan, under århundradena bli en modeaccessoar som bärs av majoriteten av kvinnor?
Låt oss upptäcka korsettens hela kronologiska historia, med början i forntiden.
Korsetten i antikens tid
Vi börjar vår långa resa genom historien i antikens tid. En period som börjar omkring 3300-3200 f.Kr. och slutar 476 e.Kr.C och slutar år 476 efter det västromerska rikets fall.
EI själva verket, i den här eran när skrivandet uppfanns, Vissa klädhistoriker har avslöjat att den första typen av korsett såg dagens ljus vid den här tiden, i den minoiska kulturen.
Denna studie, som bygger på flera historiska dokument, avslöjar redan existensen av detta stela plagg som bars av prästinnor och gudinnor på ön Kreta.
I övrigt visar bilder på gammal keramik flera kvinnor och män som bär ett slags bälte av läderremmar som gör att de kan få en mycket smal midja.
Den här typen av periodiska accessoarer var faktiskt tänkta att ge kvinnor den perfekta figuren, genom att framhäva deras kurvor och exponera deras nakna bröst ännu mer.
Minorianerna ville desperat ha en liten midja och denna önskan fanns redan i deras barndom. Det är sant att både pojkar och flickor bar ett bälte runt midjan från barnsben, som kunde dras åt när de växte, för att stoppa tillväxten vid höfterna.
Men i vuxen ålder övergick de grekiska kvinnorna till en annan, styvare och mer genomarbetad typ av bälte som kallas ”zona” och som de satte på utsidan av kläderna för att forma och lyfta brösten.
Detta bälte utvecklades senare till ett band som vissa anser vara de första bh:arna, som grekerna och romarna använde för att dölja eller stödja bröstet.
Som vi har sett är idén om att ha en perfekt kropp inte ny och det är besattheten av att ha en drömkropp som naturligtvis gav upphov till korsetten!
Medietida korsetter
I den här historiska eran är det svårt att veta säkert om kvinnorna i den här eran bar den här typen av plagg eller inte, eftersom man tror att de i allmänhet täckte sig från topp till tå på ett anspråkslöst sätt.
Kvinnor bär vanligtvis tunikor och långa klänningar, eftersom deras kvinnliga kurvor helt enkelt inte accepterades, eftersom det rådde en föreställning om att kroppen var en synd och att den måste döljas med lösa, flödande kläder.
Ett gammalt arkiv från 1100-talet avbildar en demon i korsett, vilket kan tyda på den kulturella hädelse som detta plagg innebär.
Det spekuleras dock att användningen av bröstplattor som rustning kan ha varit förebilderna för korsetter under senare århundraden, och vissa experter tror till och med att bandage kan ha använts för att smalna av midjan under långa, åtsittande plagg under den här perioden av historien.
I slutet av 1400-talet hittades snörda livstycken med slitna framsidor. Det är omöjligt att med säkerhet veta om plagget verkligen är från den här perioden, men det finns inget som hindrar att det är tillverkat av ett tyg som är förstärkt med mässingstrådar.
Korsetter från 1400-talet
Cotte, ett tätt sittande plagg vars namn betyder ”vid kusten”, bars först i Frankrike på 1400-talet.
Under den här tiden var rika franska kvinnor kända för att vilja ha en smalare figur och använde sig av styva linneunderkläder som drogs åt med snören och låg fram- eller baktill. Underkläder som också kallas valkroppar, vilket gav ett smalare utseende.
Under 1400-talet startade Agnes Sorel, älskarinna till Karl VII av Frankrike, en trend när hon bar en klänning vid det franska hovet som helt och hållet exponerade hennes bröst. Efter detta framträdande öppnade många franska kvinnor sina livstycken för att avslöja sina bröst, och klippte också sina klänningar för att visa den nedre nakna ryggen, och på så sätt började korsettens födelse!
Korsetter från 1500-talet och 1500-talet
Under 1500-talet satte den franska aristokraten Catherine de Medici ett inflytelserikt avtryck på modet genom att förbjuda tjocka midjor vid hovet, vilket gjorde att rika kvinnor började bära korsetter offentligt.
Istället för att anpassa kläderna till kroppen, som man hade gjort under hela medeltiden, började kroppen anpassa sig till den moderna formen på kläderna. Bodices blev ett separat underklädesplagg och hade ett system för fästning framtill, följt av en panel av dekorerat tyg som kallades ”stomacher” och som tjänade till att dölja dragkedjorna.
Det var dock det spanska hovet under renässansen som detta plagg verkligen uppstod och som hade som enda syfte att förädla midjan genom att ge en rak och elegant hållning till tidens adliga kvinnor.
Som ett resultat av detta märktes sextonhundratalet av korsettens födelse, som vid den tiden bestod av en trä- eller benstång som placerades vertikalt framtill, känd som en busk. Ett plagg som kan ge en platt mage, förstärkt med valben.
Busken användes ofta vid speciella tillfällen och evenemang, och gavs ibland till en friare som ett pris när denne var intresserad av en kvinna. Till och med männen hade polerade och dekorerade korsetter för att visa sin rikedom.
Många andra länder utvecklade sina korsetter i spansk stil. I England användes ”Tudor Corset” med korsettöverdrag av järn för både män och kvinnor, medan Frankrike, Tyskland och Italien föredrog en mindre styv stil som gav en bredare höft.
Drottning Elizabeth I skapade ”Elizabethan Corset”, inspirerad av Tudor-modellen, men med en mindre styv (med valben) och betonad midja. Korsetter bars ofta tillsammans med en farthingale, som höll fast kjolar och förvandlade överkroppen till en omvänd konisk form.
Vissa korsetter hade remmar som slutade i flikar vid midjan, vilket fick effekten att brösten trycktes upp.
Korsetter från 1600-talet
Sextonhundratalets korsetter tillverkades huvudsakligen av linne och ben, med vass, bågar eller valben. Korsetternas halsringning varierade från hög hals till mycket låg.
I en tid då man eftersträvade en framträdande byst, gjorde de det möjligt att framhäva bysten och göra halsringningen mer framträdande. Viktiga personer från den tiden, som drottning Mary II, Henrietta Maria och hustrun till Charles I av England, avbildas i många helt topless målningar.
Aristokratin och överklassen betraktade det som en statussymbol och ett tecken på skönhet att brösten var synliga. I detta syfte hade plagget ibland påsatta ärmar, och snörningen blev ett mycket dekorativt inslag i denna klädsel.
Under tiden hade korsetten förvandlats till en tygkropp som var monterad på ett kraftigt benigt foder. Korsettens framsida innehöll en lång spetsig bål, den nedre kanten skulle ha varit lappad och den skulle ha varit snörd i ryggen. I dessa dokument nämns hälsoproblem för flickorna, som började dra åt sina korsetter för att följa med i modet.
Korsetter från 1700-talet
Under 1600-talet kom en ännu mer restriktiv form. Under den här tiden tillverkades korsetten av ett styvt material i vilket man sydde fast rader av material som liknade valben, rör eller hampa.
Designen i sig var långsmal och avklippt med smal rygg, bred framsida och remmar; de mest fashionabla sträckorna drog axlarna bakåt tills skulderbladen nästan nuddade varandra.
Den resulterande silhuetten, med bakåtvända axlar, en mycket upprätt hållning och ett högt, fylligt bröst, ger oss tidens trender.
Åttahundratalets korsetter innehöll ofta ben, som formades genom att man gjorde snitt från den nedre kanten till midjebandet som spred sig över kroppen, vilket gav höfterna mer utrymme och komfort.
Och dessutom var de ofta mycket dekorerade, med fint sydda tunnlar för utbening, dyrbar sidenbrokad och gulddetaljer!
Korsetter från 1800-talet
Första 1800-talets stänger var långa, mjuka och kom i en mer naturlig form, vilket speglade tidens mode, långa flödande klänningar i fint silke och chiffong.
De här klänningarna var gjorda av satin, bomull, silke eller linne och innehöll ett minimum, eftersom de stöddes av quiltning/snörning och valar. De var tillverkade av elfenben, valben, stål eller trä och kvinnor fick dem ofta som gåvor från sina män, tillsammans med kärleksdikter och handsnidade bilder.
I mitten av 1800-talet blev kraftigt beniga stela korsetter med snäva snörningar populära för att uppnå en liten midja. Kropparna började bli mer passande och kjolarna var fylliga, klockformade, vilket skapade en illusion av en mindre midja.
På 1860-talet var det inte ovanligt att korsetter var benade med så många som 60 valben och vissa så många som 100. En viktig nyhet i 1800-talets korsetteri var införandet av den främre bindningen 1848. Detta gjorde det möjligt för en kvinna att vara oberoende och sätta på sig korsetten på egen hand.
Den nya korsetten var svagt böjd för att följa kroppens naturliga hållning och linjer för att öka komforten i stället för den stela korsetten som var populär vid sekelskiftet 1900.
Korsetter från den edwardianska eran (1904-1911)
Vid den här tiden förändrades kvinnans idealform, så det var nödvändigt att korsetter i stor utsträckning omformades. Mindre storlekar var fortfarande populära, men den fashionabla silhuetten hade förändrats.
Korsetter tvingade upp axlarna och bildade en lång, sluttande byst som slutade i en graciös kurva vid höfterna, vilket skapade den berömda ”Gibson Girl”-looken.
Kroppsformen som skapades kallades S-Bend, eftersom kurvorna i en kvinnas figur liknade kurvorna i bokstaven S.
I motsats till Viktorianertidens böjda byst, som började ses som ohälsosam, skadade den nya raka bysten inte kvinnans inre organ, utan gav henne bara en mer upprätt hållning.
Den raka busken innebar att korsetternas tyg var skuret i en vinkel och hade diagonala sömmar för att tvinga överkroppen att stå rakt upp mot busken.
Krigstidens korsetter tillverkades fortfarande av traditionella korsetttyger som coutil, denim, satin och batist, men siden blev mer populärt när korsetter började ses mer som underkläder än som ett nyttoplagg.
En vidareutveckling av detta arbete som kan förses med band och bågar, breda spetsbårder, dekorativ tandtråd.
Korsetterna Underbysten från åren 1912 till 1919
Under de år som ligger nära de år vi lever, var funktionen av valkropp var inte längre att komprimera midjan för att överdriva bysten, utan att minimera buken och höfterna.
Det var ett högt och tungt utseende som eftersträvades, eftersom kvinnorna ville att bysten skulle framhävas och att resten av kroppen skulle vara på samma linje.
För att uppnå detta steg denna typ av plagg inte längre för att stödja brösten, utan slutade strax under bystlinjen, vilket gav den namnet korsett Underbust.
För att minska de negativa effekterna av detta midjeband var det nödvändigt att justera dess naturliga placering på kroppen, så att det skulle sitta precis ovanför nedre delen av bröstkorgen, så att extrem krympning blev omöjlig.
Detta är anledningen till att korsetterarna, när de skapade dessa nya modeller, var tvungna att utforma delar med en längre och rakare skärning än de tidigare modellerna.
Korsettens utseende till< hängslen på 1920-talet
På grund av bristen på förnödenheter efter kriget började kvinnomodet utvecklas mot enklare linjer. Lösare former, med en rak siluett från axel till fåll, blev normen.
Medans klänningar med flärp gav mer rörelsefrihet, behövdes en ny typ av livstycke. För att uppnå tidens önskade pojkaktiga utseende var vissa modeller utformade för att smalna av höfterna så mycket som möjligt och bars under bysten till mitten av låret.
Som ett resultat av detta kom på 1920-talet korsetten utrustad med strumpeband, så att den kunde fästas direkt på strumporna. Det var vid den här tiden som ett stort antal olika korsetter skapades, till exempel hippkorsetter eller sportkorsetter.
Korsettens utveckling under andra världskriget
Under 1930-talet kom det fram något mer välsittande silhuetter. Kläderna fortsatte att ha en droppe och var ofta skurna med snedställda sömmar och bredare fållar, med goring, kupor och veck.
Korsetter fortsatte att vara mitt på låret, men började innehålla integrerade behåar och utvecklades till ett enda basplagg. Dessa fullständiga modeller hade vanligtvis krok- och ögonband i sidled och dolda, kraftigt utbenade innerbälten eller midjeband. De
tyger som användes var bland annat coutil, rayon, bomull, vävda elastiska material och gummi med bomullsöverdrag.
Med Det andra världskriget utbröt 1939, och modeindustrin påverkades djupt av tygförkortningar. De lyxiga tyger som användes under tidigare århundraden var nu svåra att hitta.
Människor var tvungna att nöja sig med det de hade, eftersom de visste att dragkedjor var förbjudna och att krok- och ögonfästen var begränsade, så corsetieres förvandlades till snören och elastiskt tyg.
När kriget tog slut 1945 var det dags för en ny fläkt efter flera år utan. Trots att ransoneringarna fortsatte i de flesta länder lyckades Christian Dior revolutionera modet genom att lansera sin New Look-kollektion i Paris 1947.
Kollektionen blev en stor framgång och skulle kopieras över hela världen. De breda fållarna, de snäva midjorna och de feminina modellerna var en fullständig kontrast till krigsmodet med dess sparsamma skärning och finish.
Femtiotalets korsetter
Under 1950-talet placerades strategiska paneler i plagget för att släta ut magen och ge en platt linje och en platt rumpa som kontrasterade brösten från resten av figuren.
Framsteg inom textiltillverkning innebar att elastiska material kunde sträcka sig i mer än en riktning, vilket gjorde det möjligt för plagg att sitta tätt utan ben. De spetsiga brösten uppnåddes genom att bära cirkelsydda behåar.
Och förutom den estetiska aspekten som uppnås genom att bära bälte, varnades kvinnorna för farorna med att inte bära bälte efter förlossningen. De som inte bar bälte ansågs ha dålig självrespekt.
Korsetten på 1980-talet
80-talet var en relativt välmående tid för världen. Designerna hade stor frihet eftersom kändisar och modeller dök upp med designernamn.
Under 80-talet återkom korsetten, men den här gången som en del av den yttre designen på kläderna, som bars av popkulturella ikoner som Madonna, som bar en korsettdesign från Jean Paul Gaultier för sina många scenframträdanden.
På 90-talet introducerades kontrolltrosor för allmänheten, som i likhet med korsetter bars för att smalna av figuren och som skulle eliminera synliga troslinor under åtsittande kläder.
Och även om vissa stora återförsäljare fortfarande har modeller i sina butiker, valde majoriteten av kvinnorna att bära bekväma underkläder.
2023: nya korsetter
Äntligen gör utseendet av en ny stil av korsett år 2023 unga kvinnor glada. Den har blivit en viktig del av garderoben. Den kan bäras på olika sätt och med olika stilar. Den har ett mycket förföriskt, men framför allt elegant utseende.
För att avsluta, du hittar dessa nya korsettmodeller i onlinebutiken, Maison du Corset®.